2011-2013: Moral Dilemmas in Online Journalism

Rezumat

În ultimul deceniu, experții în etică, precum și organizațiile media s-au confruntat cu noi provocări de ordin moral determinate de dezvoltarea jurnalismului online și de necesitatea completării codurilor deontologice pentru a include elemente specifice noilor media. Proiectul nostru se referă la un domeniu particular legat de jurnalismul online, anume la ”jurnalismul civic” practicat de bloggerii-comentatori. Confuzia de roluri (jurnalist vs. apărător al unor cauze civice) naște o serie de probleme etice, precum conflictele de interese, promovarea unor interese politico-economice, neasumarea responsabilității pentru acuratețea informațiilor, respectiv nediferențierea clară între informarea factuală și promovarea unor interese (lobbyul). Plecând de la o evaluare etică a acestor confuzii morale, am identificat o serie de dileme etice tipice pentru ”jurnalismul civic”: auto-reglementare vs. cenzură politică/instituțională; imparțialitate vs. lobby sau agende politice disimulate; asumarea identității vs. identitate falsă. Pentru a teoretiza aceste genuri de dileme morale, vom folosi concepte specifice eticii jurnalismului, dar și filosofiei morale contemporane (Habermas, Taylor). De asemenea, vom folosi concepte sociologice (precum cel de ”câmp profesional” – Bourdieu) și instrumente de analiză și decizie morală folosite în etica mass-media (ex.: ”cutia lui Potter”). În ciuda atitudinii antinormativiste adoptate de bloggeri (deci și de jurnaliștii civici), scopul nostru este să-i facem conștienți atât pe cercetători, cât și pe jurnaliști de nevoia unor principii și valori specifice (”locale”), care ar putea să dezvolte și să rafineze codurile deontologice jurnalistice, dar și ”net-etichetele”.